Woda to podstawa – pić trzeba, ale z głową!

Chyba często każdy z nas słyszy o tym, że powinien wypijać każdego dnia określoną ilość wody. Specjaliści mówią nawet o ilościach rzędu półtora litra na dobę, jednak w praktyce tylko część z nas spełnia te wymogi. Naturalnie znacznie łatwiej o to w okresie letnim, gdy na dworze jest gorąco, a utrata wody z organizmu następuje zdecydowanie szybciej, więc zniwelowanie uczucia pragnienia jest znacznie częstsze. Wtedy wiele osób wypija nawet więcej niż „przepisowe” półtora litra i to w miarę normalna sytuacja. Poza tym jednak nie zawsze wypijamy dostatecznie dużo, a część spożywanych napojów bynajmniej nie wpływa dodatnio na nawodnienie naszych organizmów. Wielbiciele kawy szczególnie powinni mieć się na baczności, ponieważ jej systematyczne wypijanie niestety przyczynia się do utraty wody z organizmu. Razem z nią z ciała kawoszy „uciekają” również cenne składniki mineralne, takie jak magnez czy potas. Nieprzypadkowo w każdej dobrej kawiarni do mocnego naparu dodaje się szklankę wody mineralnej, która pozwala od razu uzupełnić braki wynikające z konsumpcji intensywnego espresso.

Odwodnienie w wyniku nadmiernego spożywania kawy jest możliwe, dlatego jej picie powinno odbywać się z dużym zapasem zdrowego rozsądku. Rozsądne nawadnianie Specjaliści mówią także o tym, że z wodą można przesadzić. Jej nadmierne spożycie w ciągu doby może prowadzić nawet do śmierci i choć są to przypadki ekstremalne i niezmiernie rzadkie, warto mieć je na uwadze. Jakie rady należy wziąć sobie do serca? Przede wszystkim zachować umiar. Nie wszystko, co wypijamy i co bazuje na wodzie pozwala dostarczyć jej odpowiednią dawkę do naszego organizmu. Kawa jest w tym zakresie znakomitym przykładem, ale podobne opinie pojawiają się w kontekście herbaty, która również zawiera kofeinę (określaną w tym przypadku mianem teiny) i również może przyczyniać się do ubytku minerałów. Gdy uprawiamy sporty, pocimy się lub gdy panują upały i ucieczka wody następuje znacznie szybciej, niezłym rozwiązaniem są napoje izotoniczne zawierające poza wodą cukry oraz sól. Ta ostatnia sprzyja zatrzymywaniu wody w organizmie, dlatego wypijanie roztworów węglowodanowo-elektrolitowych jest wskazane pod kątem nawadniania organizmu człowieka.

Rzecz jasna i tutaj trzeba zachować umiar, ponieważ napoje takie zawierają w swoim składzie sól i cukier, więc osoby mające problemy z nadciśnieniem czy poziomem cukru we krwi powinni uważać na to, aby nie przesadzić z ilością wypijanych izotoników.